Uwaga. Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
 
Witamy na stronach internetowych Zakładu Matematyki
Państwowej Wyższej Szkoły Zawowodwej w Tarnowie


Aktualności
  • Strona główna
  • Tarnowskie Piątki Matematyczne
  • Odkryj Tarnów
  •  

     

    Historia Zakładu Matematyki PWSZ w Tarnowie w latach 1998-2014


  • Zanim powołano do życia PWSZ w Tarnowie
  • Koncepcja studiów matematycznych
  • Ewolucja kształcenia matematycznego
  • Pracownicy Zakładu Matematyki
  • Rekrutacja kandydatów na studia matematyczne
  • Absolwenci matematyki PWSZ w Tarnowie
  • Zakład Matematyki PWSZ w Tarnowie dla regionu tarnowskiego
  • Koło Naukowe Matematyków PWSZ w Tarnowie
  • Współpraca z zagranicą
  • Realizacja projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
  • Nowe techniki kształcenia
     

       Zanim powołano do życia PWSZ w Tarnowie 

       W połowie lat 90-tych pojawiła się koncepcja powołania do życia wyższych szkół zawodowych. Zamysł ten związany był z nieco wcześniejszym pojawieniem się studiów pierwszego stopnia kończących się licencjatem. W tym też czasie realizowana była głęboka reforma administracyjna polegająca na likwidacji województw i zamierzeniem Rządu było powołanie wyższych szkół zawodowych w pierwszej kolejności w stolicach likwidowanych województw. W pracach sejmowej komisji przygotowującej stosowną ustawę uczestniczył m.in. Adam Juszkiewicz, pełnomocnik Rektora UJ. Zwrócił się on do Edwarda Tutaja, profesora UJ, pracownika Instytutu Matematyki UJ, z prośbą o przygotowanie założeń prowadzenia studiów matematycznych w mającej powstać wyższej szkole zawodowej w Tarnowie. Pracę nad założeniami studiów przyrodniczych realizowali także pracownicy Wydziału Chemii UJ oraz Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UJ - w ramach programu TEMPUS.
       W Polsce dyskusja nad kształtem przyszłego szkolnictwa zawodowego na poziomie wyższym toczyła się miedzy innymi w trakcie szeregu konferencji. W czasie jednej z nich w Krynicy wspomniany zespół pracowników wydziałów ścisłych i przyrodniczych UJ spotkał się z zespołem utworzonym przez ówczesnego wojewodę tarnowskiego Wiesława Wodę, który na swego pełnomocnika powołał Romana Żoka. Podano wówczas do wiadomości, że siedzibą przyszłej wyższej szkoły zawodowej w Tarnowie będzie remontowany budynek dawnych koszar przy ulicy Mickiewicza.  

       Koncepcja studiów matematycznych w PWSZ w Tarnowie 

       Do opracowywania koncepcji studiów matematycznych w Tarnowie przystąpił Edward Tutaj, uzbrojony w uprzednie, wielostronne doświadczenia związane m.in. z pracą zespołu przygotowującego studia licencjackie (niestacjonarne) prowadzone przez Instytut Matematyki UJ. Był również przedstawicielem Rektora UJ w Radzie Kolegium Nauczycielskiego w Nowym Sączu, w którym kształcono nauczycieli matematyki.
       Podstawowym założeniem koncepcji studiów matematycznych pierwszego stopnia miało być przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki oraz wyposażenie absolwentów w kompetencje pozwalające na nauczanie drugiego przedmiotu. Wybór tego drugiego przedmiotu nie był narzucony. Istniejące w latach 90-tych ubiegłego wieku kolegia nauczycielskie stosowały w tej mierze różne rozwiązania. Kolegium w Nowym Sączu kształciło nauczycieli matematyki i wychowania fizycznego oraz matematyki i wychowania muzycznego. Po dyskusji ze współpracownikami tarnowskimi zadecydowano, że najtrafniejszym wyborem drugiego przedmiotu w szkole tarnowskiej będzie informatyka.
       Zaznajamiając się ze specyfiką studiów licencjackich twórcy koncepcji studiów matematycznych doszli do wniosku, że studia te stanowią tryb kształcenia odrębny od dotychczas istniejących i w szczególności w żadnej mierze nie powinny być jednokładną kopią jednolitych pięcioletnich studiów magisterskich w skali jak 3 do 5, które to rozwiązanie stosowały niektóre kolegia nauczycielskie. Stwierdzono, że studia licencjackie muszą dać wystarczający zasób wiedzy i umiejętności do wykonywania zawodu tym, którzy zakończą edukację po trzech latach, ale zarazem dadzą szansę kontynuacji nauki na studiach magisterskich.
       Istota koncepcji programu studiów matematycznych, jaki zaproponował Edward Tutaj, polegała na wyeliminowaniu z listy przedmiotów studiów matematycznych pierwszego stopnia takich kursów jak równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe, funkcje analityczne zmiennej zespolonej, topologia, analiza funkcjonalna, geometria różniczkowa. Treści wykładane w ramach tych przedmiotów wkomponowane zostały w program głównego przedmiotu studiów licencjackich o nazwie analiza matematyczna. Przedmiot ten planowany był na trzy lata studiów w wymiarze ok. 300 godzin i - co bardzo ważne - powinien być przez cały czas prowadzony przez jednego wykładowcę w celu jak najbardziej efektywnego wykorzystania zajęć a także dokonania adekwatnej oceny umiejętności studenta na koniec kursu. Analiza matematyczna wsparta była przez wykłady ze wstępu do teorii mnogości, algebry liniowej, algebry ogólnej, geometrii i grupę przedmiotów związanych ściśle z warsztatem nauczyciela (psychologia, pedagogika, metodyka, praktyki pedagogiczne) i innymi. Odrębny zespół przedmiotów stanowiły przedmioty informatyczne (wykłady i laboratoria komputerowe) w wymiarze godzinowym równym około 1/4 tych godzin, które przeznaczone były na studia matematyczne.  

       Ewolucja kształcenia matematycznego w PWSZ w Tarnowie 

       Przedstawiony w 1998 r. program uzyskał akceptację organów resortowych i  z pewnymi poprawkami - był realizowany przez pierwsze lata działalności Szkoły. W jakiejś mierze jest realizowany do dziś, chociaż zarówno profil absolwenta jak i programy nauczania istotnie ewoluowały. Początkowo studia matematyczne trwały siedem semestrów, po kilku latach zredukowane zostały do sześciu. Od roku 2005 obok specjalności nauczycielskiej (matematyka z informatyką) studenci otrzymali możliwość podjęcia studiów o specjalności nienauczycielskiej (matematyka finansowa), która z roku na rok cieszyła się coraz większą popularnością, między innymi ze względu na fakt, że specjalność nauczycielska (matematyka z informatyką) została przekształcona - zgodnie z rozporządzeniem ministerialnym - na specjalność dwukierunkową, co wiązało się ze znaczącym powiększeniem programu studiów matematycznych o dodatkowe przedmioty informatyczne, co z kolei - przy niezmienionej liczbie semestrów studiów - stanowiło nie lada wyzwanie dla osób podejmujących te studia.
       Wraz z pogłębiającym się kryzysem demograficznym i nieuchronnie malejącym zapotrzebowaniem na absolwentów studiów nauczycielskich, stopniowo dwukierunkowa specjalność matematyczno-informatyczna była wypierana przez specjalność nienauczycielską o profilu finansowym. Decyzją władz tarnowskiej PWSZ w roku 2011 zakończono rekrutację na studia nauczycielskie. Od tej pory studenci, którzy pragną uzyskać uprawnienia pedagogiczne, mogą zaliczyć dodatkowo (poza planem studiów matematycznych) kursy psychologii i pedagogiki w Studium Pedagogicznym PWSZ w Tarnowie.
       W omawianym okresie Zakład Matematyki stawał wielokrotnie przed koniecznością modyfikacji planów i programów studiów. Związane to było najpierw ze zmniejszeniem czasu trwania studiów z siedmiu do sześć semestrów, potem ze zmianami w narzucanych centralnie wytycznych programowych (standardy kształcenia itp.), w tym z obowiązkową dwukierunkowością studiów nauczycielskich, dalej z redukcją od 2012 r. liczby godzin na realizację programu studiów (z 2500 do 2070 godzin) i ostatnio z koniecznością dostosowania się do wymogów krajowych ram kwalifikacji (KRK). Głębokie zmiany programowe związane były także z powstawaniem nowych specjalności takich jak matematyka finansowa i ostatnio matematyka finansowa i aktuarialna (oferowana od roku 2013/14). Wszystkie te zmiany przeprowadzane były przez kolejnych kierowników Zakładu Matematyki we współpracy z pracownikami Zakładu.  

       Pracownicy Zakładu Matematyki PWSZ w Tarnowie  

       Gdy w maju 1998 r. powstała tarnowska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, to jedną z pierwszych decyzji jej ówczesnego Rektora Adama Juszkiewicza było powołanie Zakładu Matematyki. Pierwszym kierownikiem Zakładu Matematyki został Piotr Tworzewski. w pierwotny skład Zakładu weszli ponadto Ludwik M. Drużkowski, Stanisław Sędziwy, Edward Tutaj - pracownicy UJ - oraz Beata Milówka - nauczyciel liceum. Wraz z rosnącą liczbą studentów skład Zakładu Matematyki był uzupełniany i zmieniany. Do grona pracowników Zakładu dołączyli kolejni matematycy krakowscy, pracownicy Uniwersytetu Jagiellońskiego: Mirosław Baran, Ewa Cygan, Armen Edigarian, Leszek Gasiński, Adam Janik, Marek Karaś, Jerzy Szczepański, Halszka Tutaj-Gasińska, Włodzimierz Zwonek, a także Janusz Krzyszkowski - pracownik Uniwersytetu Pedagogicznego. W roku 2008 Stanisław Sędziwy zakończył pracę w PWSZ w Tarnowie w związku z przejściem na emeryturę.
       W pierwszych latach zajęcia z przedmiotu "metodyka nauczania matematyki" prowadzili nauczyciele miejscowych szkół ponadgimnazjalnych: Lesław Kubień, Urszula Potempa, Renata Żywiec.
       Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa jest aktualnie pierwszym miejscem pracy dla asystentów zatrudnionych w Zakładzie Matematyki: Barbary Dziadkowiec, Pawła Ozorki, Agnieszki Rygiel, absolwentów studiów doktoranckich na Wydziale Matematyki i Informatyki UJ, którzy finalizują swoje rozprawy doktorskie a równocześnie prowadzą zajęcia dydaktyczne w tarnowskiej Szkole. Warto podkreślić, iż Barbara Dziadkowiec jest absolwentką studiów matematycznych pierwszego stopnia tarnowskiej PWSZ.
       W 2006 roku Piotr Tworzewski zakończył pracę w PWSZ w związku z objęciem funkcji prorektora Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Kierownikiem Zakładu Matematyki został Armen Edigarian, który pełnił tę funkcję do 2012 r., tj. do odejścia z PWSZ w związku z objęciem funkcji dziekana Wydziału Matematyki i Informatyki UJ. Od 2012 do 2015 roku, do czasu objęcia funkcji Dyrektora Instytutu Matematyczno-Przyrodniczego PWSZ funkcję kierownika Zakładu Matematyki PWSZ w Tarnowie pełnił Jerzy Szczepański. Od roku 2015 funkcję tę pełni Ewa Cygan. W 2013 r. pracę w PWSZ w Tarnowie zakończyli Ludwik M.Drużkowski (w związku z przejściem na emeryturę) i Janusz Krzyszkowski.   W roku 2015 swoją pracę w PWSZ zakończyła też Agnieszka Rygiel.

       Rekrutacja kandydatów na studia matematyczne  

       Przez kilka pierwszych lat (do 2005 r.) rekrutacja na studia matematyczne przeprowadzana była w oparciu o wyniki pisemnego egzaminu wstępnego, podobnie jak na innych uczelniach. Tematy układali pracownicy Zakładu Matematyki, biorąc pod uwagę obowiązujące w tamtym czasie programy nauczania matematyki w szkołach średnich. Pierwszy taki egzamin pisemny przeprowadzany był w tymczasowej siedzibie Szkoły przy ul. Fredry, a następne w auli dawnego Urzędu Wojewódzkiego przy al. Solidarności.
       Po zmianie przepisów dotyczących matur rekrutacja na studia matematyczne odbywa się od 2006 r. wyłącznie w oparciu o wyniki egzaminu maturalnego.  

       Absolwenci matematyki PWSZ w Tarnowie 

       Pierwsza grupa absolwentów matematyki opuściła progi tarnowskiej uczelni po ukończeniu siedmiosemestralnych studiów pierwszego stopnia w lutym 2002 r. w roku 2006 studia matematyczne ukończyły dwa roczniki studentów matematyki - w lutym 2006 r. studia ukończył ostatni rocznik absolwentów studiów siedmiosemestralnych, którzy rozpoczęli naukę w październiku 2001 r.; w czerwcu 2006 r. - studia ukończył pierwszy rocznik studentów studiów sześciosemestralnych. w czerwcu 2010 r. ukończyli studia pierwsi absolwenci specjalności nienauczycielskiej - specjalności matematyka finansowa. Od tej pory wśród absolwentów matematyki dominują absolwenci specjalności nienauczycielskiej.
       Ogółem studia matematyczne pierwszego stopnia w PWSZ w Tarnowie ukończyło 693 absolwentów (stan na 30 września 2015 r.). Większość z nich podejmuje studia drugiego stopnia, m.in. na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Pedagogicznym, Politechnice Krakowskiej, Uniwersytecie Rzeszowskim, często łącząc studia z pracą zawodową.  

       Zakład Matematyki PWSZ w Tarnowie dla regionu tarnowskiego 

       Pracownicy Zakładu Matematyki wykazują sporą aktywność w działalności na rzecz lokalnego środowiska. Od pierwszego roku istnienia PWSZ w Tarnowie prowadzone były i są kółka matematyczne, których uczestnicy zdobywali laury w olimpiadach matematycznych i informatycznych, w tym także międzynarodowych. Od kilku lat Zakład Matematyki współuczestniczy wraz z nauczycielami XVI LO w organizacji lokalnych zawodów matematycznych. Każdego roku, w ramach promowania matematyki - i przy okazji szkoły - wygłaszane są odczyty popularnonaukowe.
       Od października 2011 roku matematycy pracujący w tarnowskiej PWSZ zapraszają młodzież szkolną na "Tarnowskie Piątki Matematyczne" - cykl spotkań popularnonaukowych. Tradycyjnie w ostatni piątek września od 2010 r. Małopolska Noc Naukowców przyciąga w progi PWSZ w Tarnowie rzeszę uczestników: dzieci, młodzieży i dorosłych. Biorą oni udział w wykładach popularnonaukowych, warsztatach i quizach przygotowanych m.in. przez pracowników Zakładu Matematyki przy wydatnym współudziale studentów zrzeszonych w Kole Naukowym Matematyków PWSZ w Tarnowie.  

       Koło Naukowe Matematyków PWSZ w Tarnowie 

       Powstałe z inicjatywy studentów matematyki w dniu 20 marca 2009 r. Koło Naukowe Matematyków PWSZ w Tarnowie zrzesza nie tylko studentów matematyki, lecz również studentów innych kierunków, zainteresowanych matematyką. Włącza się aktywnie do wszelkich działań na rzecz PWSZ w Tarnowie i regionu tarnowskiego, m.in. w organizację Tarnowskich Piątków Matematycznych, dni otwartych, Małopolskiej Nocy Naukowców i in.
       Pierwszym opiekunem Koła był Armen Edigarian. Od 2011 r. opiekę nad Kołem sprawuje Beata Milówka.  

       Współpraca z zagranicą 

       Zakład Matematyki PWSZ jest także aktywny we współpracy międzynarodowej prowadzonej przez tarnowską Uczelnię, m.in. z Hochschule Wismar (Niemcy). Współpraca ta nie kończy się wyłącznie na kontaktach naukowych między pracownikami obu Szkół. Corocznie także jeden lub dwóch studentów matematyki realizuje ostatni semestr nauki w Hochschule Wismar, kończony obroną niełatwej pracy dyplomowej pisanej pod kierunkiem matematyków niemieckich Dietera Schotta lub Gabriele Sauerbier.  

       Realizacja projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 

       Matematycy pracujący w PWSZ w Tarnowie brali udział w latach 2008-2012 w realizacji kilku projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Pierwszym z nich był projekt pilotażowy związany z zamawianiem kształcenia w latach 2008-2011, którego beneficjentami byli studenci matematyki, którzy - oprócz ubiegania się o tysiączłotowe stypendia motywacyjne - brali udział stażach zawodowych, za które otrzymali wynagrodzenie w ramach projektu.
       W latach 2009-2012 zrealizowano w ramach PO KL kolejny projekt, kierowany przez Mirosława Barana, związany z zamawianiem kształcenia na matematyce - projekt "PUK M@tematyka Plus" - Program Uatrakcyjnienia Kształcenia na kierunku matematyka z pakietem językowym. w ramach tego projektu wszyscy zainteresowani studenci matematyki mogli m.in. ukończyć zaawansowany kurs specjalistyczny języka angielskiego dla matematyków. Realizacja obu projektów związanych z zamawianiem kształcenia przyniosła szereg korzyści dla tarnowskiej uczelni, m.in. zakup fachowej literatury matematycznej w języku angielskim oraz materiałów multimedialnych, które po zakończeniu projektu nadal są dostępne dla kolejnych roczników studentów w Bibliotece PWSZ.
       W ramach obu projektów związanych z zamawianiem kształcenia odbyły się Letnie Szkoły Matematyki Finansowej (pierwsza w maju 2011 r., druga - w maju 2012 r.). w trakcie kilkudniowych spotkań w ramach obu Letnich Szkół studenci matematyki PWSZ w Tarnowie mieli okazję spotkać się i podyskutować z doktorantami Wydziału Matematyki i Informatyki UJ oraz z zaproszonymi pracownikami szkół wyższych (m.in. z UJ, AGH, PK, UŚ i in.).
       W latach 2009-2012 zrealizowano projekt KLEKSS - Kapitał Ludzki Edukacyjny Komponent Strategii Szkoły. Matematycy pracujący w PWSZ w Tarnowie opracowali w ramach jednego z zadań, kierowanego przez Jerzego Szczepańskiego, materiały do repetytorium z matematyki adresowane do studentów pierwszego roku kierunków inżynierskich, ekonomicznych, przyrodniczych i ścisłych. Przeprowadzili też w trzech kolejnych lat po 60 godzin zajęć repetytorium z matematyki w każdej z piętnastu grup studentów pierwszego roku chemii, ekonomii, elektroniki i telekomunikacji, elektrotechniki, informatyki, inżynierii materiałowej, matematyki, ułatwiając studentom tych kierunków adaptację do wymagań stawianych w wyższej uczelni w zakresie matematyki.  

       Nowe techniki kształcenia 

       Pracownicy Zakładu Matematyki wdrażają nowe techniki kształcenia wszędzie tam, gdzie podnosi to efektywność kształcenia. Nie zastępują w ten sposób wypróbowanych, tradycyjnych metod kształcenia opartych o wykłady i ćwiczenia, lecz wzbogacają je o materiały dodatkowe, udostępniane studentom m.in. na Platformie Edukacyjnej PWSZ w Tarnowie. Wielu pracowników zdobyło niemałe doświadczenie w zakresie opracowania materiałów elektronicznych, w tym także multimedialnych, w latach 2008-2012 w trakcie realizacji projektów Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki w PWSZ w Tarnowie.



  • Adres
    Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie
    Instytut Matematyczno-Przyrodniczy
    Zakład Matematyki
    ul. Mickiewicza 8
    33-100 Tarnów

    email:
    imp@pwsztar.edu.pl
    telefon
    +48 14 63 16 529


    Wyświetl większą mapę Ostatnia aktualizacja: 26 października 2014 r. godz.22:05
    Zakład Matematyki Instytut Matematyczno-Przyrodniczy PWSZ w Tarnowie Biblioteka PWSZ